Sök:
2019-09-18
På svenska 



Suomen Verkkomaksut


1. Dina uppgifter

 

Registrering

                 

         I samband med första beställningen skall kund för att Henk´s skall kunna fullgöra sina förpliktelser:

        

Registrera sig i Henk´s kundregister genom att uppge namn, telefon, e-postadress, postadress samt person- alternativt organisationsnummer.

Välja och inregistrera användarnamn och lösenord; samt

Lämna sitt samtycke till att Henk´s behandlar personuppgifterna genom att införa dem i sitt kundregister

 

1.2 Sekretess

         Henk´s använder uppgifter från kundregistret även för marknadsföringsändamål. Genom att acceptera dessa villkor ger Konsument sitt samtycke till denna användning av sina personuppgifter. Konsument kan när som helst återkalla lämnat samtycke genom att kontakta Henk´s kundservice på +358 45 2344499.

 

         Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Detta kan enkelt avbokas via aktuellt nyhetsbrev eller via kontakt med vår Kundservice. Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst på +358 45 2344499.

        

         Henk´s kundregister är konfidentiellt. Henk´s förbinder sig att inte vidarebefordra uppgifter i registret till annan än samarbetspartners inom bolagskoncernen eller i annan utsträckning än vad som anges i lag.

 

1.3 Säkerhet

         Kund skall iaktta största omsorg om sitt användarnamn och lösenord och får inte lämna ut dem till

         annan än sådan person, som äger rätt att göra beställning för kundens räkning.

        

        

              

2. Priser          

 

2.1    Samtliga priser på www.henks.fi är aktuella och anges antingen inkl eller exkl moms enligt eget val. Med reservation för feltryck.     

              

 

 

3. Leverans och frakter

              

3.1    På alla beställningar tillkommer en fraktavgift, kostnaden varierar beroende på betalningssätt och totalvikt enligt nedan. Priset på fraktavgiften kan ses i butikens kassa enligt valt leveranssätt. Beställningar till Sverige leveras som Bussgods tyngre gods med biltransport.  

              

             

        

3.2 Betalningsalternativ

 

         Nätbank                         0:-

         Visa/Mastercard              0:-        

         Faktura                          3,90:-     (Faktura 14 dagar)         

        

              

        

              

3.3 Fraktsätt  

         Leveranserna levereras via posten. Leveranser som väger över 30 kg levereras på pall.     

 

 

När din beställning har anlänt, det kan vara posten, Matkahuolto, en närliggande affär eller en bensinstation i din hemort, skickas en avisering till dig. Det finns två olika sätt att få aviseringen på; SMS-avisering till din mobiltelefon eller pappersavisering.

 

         SMS-avisering:

Samma dag ditt paket anländer till Postens Serviceställe skickas SMS-avin till det mobilnumret som du har angivit. För att lösa ut din beställning ta med dig mobiltelefonen med det sparade sms-aviseringen och din legitimation till det anvisade servicestället. Genom att välja SMS-avisering förkortar du leveranstiden av din beställning med minst en leveransdag. 

OBS! Vid valt aviseringssätt sms-avisering skickas ingen pappersavi hem till dig, kontrollera därav mobilnummret vid beställningen.

Pappersavisering: När ditt paket anländer till Postens Serviceställe skickas en avi hem till dig. Ta med dig avin till det anvisade servicestället för att lösa ut din beställning.

 

 

 

4. Betalningsvillkor

              

4.1 E-betalning

 

Suomen Verkkomaksut Oy (2122839-7) förverkligar nätbetalnings- och finansieringstjänsten tillsammans med finländska banker och kreditinstitut. Suomen Verkkomaksut Oy köper betalningen och redovisar den till försäljaren. För användaren fungerar tjänsten precis som traditionell nätbetalning.

 

 

 

 

 

 

 

4.2 Kreditkort

 

Om du vill använda dig av betalningssätt via Luottokunta fungerar Henk´s endast som marknadsförare av produkter och tjänster samt levererar produkter till köparen. Henk´s ansvarar alltså enbart för marknadsföring och leverans av produkterna samt sköter eventuella reklamationer. Reklamationer kan vid behov även riktas till Suomen Verkkomaksut Oy.

 

Suomen Verkkomaksut Oy fungerar som försäljare av produkter vid betalningar via Luottokunta och köpet står mellan kunden och Suomen Verkkomaksut Oy. Försäljaren ansvarar för alla förpliktelser gällande köpet. Suomen Verkkomaksut Oy är också betalningsmottagare. 

 

Suomen Verkkomaksut Oy, FO-nummer: 2122839-7 Ylistönmäentie 26 40500 JYVÄSKYLÄ

Telefon: 0207 181830

 

Collector

Fakturerings- samt avbetalningstjänster via Collector. 

Som faktureringskund hos Collector kan du göra köp upp till 1000 euro. Det ända tillägget på fakturan är faktureringsavgiften som är 3 euro. Om fakturan betalas enligt betalningsvilkoren tillkommer inga andra avgifter. Om betalningen förfaller debiteras en fördröjningsavgift på 5 euro. Faktureringskunden bör vara 20 år gammal. Kredituppgifterna kontrolleras. 

Som faktureringskund kan du välja mellan två olika betalningsallternativ. Du kan betala hela summan genast eller dela upp den på 24 månader då du automatiskt blir en kontokund. En kontokund har möjlighet att dela upp betalningen i rater enligt den egna ekonomiska situationen, dock högst på 24 månader. På fakturan tillkommer en ränta på 1,71% samt 3 euros faktureringsavgift.

 

              

4.3 Faktura

 

Henk´s återförsäljare, kommuner, städer samt statliga inrättningar har möjlighet att betala via faktura. Betalningstid 14 dagar.

 

5. Leverans                        

        

5.1  Avbeställning

       Kund har rätt att före leverans per e-post avbeställa hela eller viss del av sin beställning. Med leverans menas att kunden erhållit någon del av sin beställning alternativt en avi om att beställningen finns för avhämtning på Posten.

        

5.2 Leveranstid

       Leveranstiden är normalt 3-5 dagar om leveranstiden beräknas  bli längre kontaktas du via angiven e-post adress eller via telefon. Möjlighet ges då att vänta eller annullera beställningen. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.   

 

 

Delad order/Restnotering

Skulle någon av artiklarna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga artiklar kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den överenskomna ursprungliga frakten.     

 

5.4 Ersättningsvara

Skulle någon av artiklarna du beställt vara slut i lager händer det att vi istället sänder en likvärdig ersättningsvara. Du har full returrätt och får pengarna tillbaka för vara och frakt om du inte skulle vara nöjd.                      

 

5.5 Transportrisk

Avsändaren står för transportrisken. Skickar vi paket till dig står vi för risken. Om du skickar till oss står du för risken.

 

 

 

6. Ångerrätt

 

6.1 Ångra ett köp

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten och produktförpackningen är i oförändrat skick, dvs. oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt undersöka den. Henk´s tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt och öppet köp i 14 dagar. Henk´s betalar tillbaka vad du betalat till oss. Vid delretur återbetalas varans värde. Återbetalning sker inom 30 dagar. Paketet får inte skickas mot postförskott eller efterkrav.

 

 

6.2 Undantag

Retur och bytesrätt gäller ej för outlösta paket eller specialbeställda varor som inte finns i katalogen, tillkapade varor, ritningar, böcker, CD-skivor eller dataprogram där sigill är brutet. Expeditionsavgift och efterkravsavgift återbetalas ej. Returrätten gäller ej företag eller offentliga förvaltningar om ej särskild överenskommelse träffats.

 

6.3 Avdrag

Henk´s förbehåller sig rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera självkostnadspris för de saknade delarna. Minimidebitering vid saknade delar är 40:-.

 

 

6.2 Så här gör du en retur:

Fyll i returblanketten. Den sitter på utsidan av förpackningen i en plastficka alternativt i förpackningen. Genom att göra detta kan vi ge dig en bättre och snabbare service.

 

Om din retur väger mindre än 35 kg postar du den via Postens serviceställe.

Vid returer över 35 kg kontaktar du vår Kundservice för att få utsänt en returfraktsedel. Detta för att Postens serviceställe inte kan hantera paket som väger över 35  kg. Betalningen för returfrakten justerar vi i samband med utbetalningen av dina pengar.

 

Tänk på att du har ansvaret för att produkten är väl skyddad i transporten tillbaka till oss. Paketera varan väl. Varan ska alltid returneras i den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget som är tillverkat för att skydda produkten. Lägg sedan denna kartong i det transportemballage som produkten levererades i till dig. Om du inte har kvar detta emballage så går det självklart bra med likvärdigt emballage istället. Tänk därför på att spara dessa kartonger, åtminstone under de 14 dagar som ångerrätt & öppet köp gäller.

 

Skicka alltid returen som innehåller värdegods som rekommenderad post.

 

Spara alltid kvittot och kollinummer!

 

 

6.3 Retursedeln

 

Meddelande om retur skall innehålla följande information:

Namn, fullständig adress och telefon.

Anledning till retur och ev. fel beskrivning

Kontonummer om återbetalning önskas.

 

 

7. Reklamation

 

7.1 Reklamationsperiod

Enligt Konsumentköplagen 694/1990 har du som kund reklamationsrätt i 3 år. Henk´s tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt dessutom erbjuder vi dig garanti, se punkt 8. Garanti i våra köpevillkor.

 

 

7.2 Felexpediering/skada

Henk´s besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig. Skulle varan ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet. För retur se kapitlet 6.2. Undantaget är att vi inte kräver originalemballage vid en reklamation.

 

 

7.3 Anmälan vid skada

OBS! Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan. Synligt fel: Anmäls direkt till chauffören vid mottagandet av varan och till Henk´s reklamationsavdelning. Emballaget sparas för eventuell reklamation till posten för transportskada. Dolt fel: Anmäls till Henk´s reklamationsavdelning inom 3 dagar från mottagandet av varan.

 

 

7.4 Vid godkänd reklamation

En produkt som vi har konstaterat att den är felexpedierad alternativt skadad byter vi ut eller återbetalar om så önskas. Se kapitel 6.2 för returhantering. Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka fraktkostnaden, såvida inte den returnerade varan medförde en högre fraktavgift Denna ökning återbetalas i så fall vid retur.

 

 

Tvist

Tvist huruvida varan är felaktig eller skadad kan hänskjutas till Allmänna reklamationsnämnden.

 

 

 

8. Garanti

 

8.1 Garantitid

1 års garanti mot fabrikations fel lämnas på alla våra produkter. För vissa produkter lämnas 2 års garanti. Fakturan gäller som garantibevis.

 

8.2 Undantag för garanti.

Garantin gäller ej vid:

Högtalarelement där talspolen bränts eller skadats.

Fel som uppstått genom ingrepp i apparaten eller felaktig inkoppling.

Faders, glödlampor, och andra slitagedelar.

Rökmaskiner där det har uppstått stopp pga. kalkavlagringar eller smuts

CD/DVD-laserhuvuden som läser dåligt pga. smuts.

Professionell användning

 

Garantin omfattar ej transport- eller resekostnader.

 

8.3 Ersättning

Henk´s är icke skyldig att till köparen utge någon som helst ersättning vare sig för personskada, skada på egendom eller annan förlust eller skada. Tvist rörande reklamation kan hänskjutas till Allmänna Reklamationsnämnden

 

8.4 Felaktig retur.

När det gäller t ex handhavande fel eller felinställd produkt debiterar våra serviceverkstäder dig undersökningskostnaden. Detta gäller även i de fall de/vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten utan skriftligt godkännande ifrån Henk´s.

 

 

På förbrukningsvaror & tillbehör som t ex projektorlampor, batterier och laddare gäller tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år.
Vi har mycket omsorgsfullt valt ut våra samarbetspartners och erbjuder rikstäckande service för att ge dig som kund ett förstklassigt garantiförfarande. För utnyttjande av garanti Service & Garanti

Din följesedel/garantibevis är för enkelhetens skull samma dokument. Detta ska sitta på utsidan av förpackningen i en plastficka, alternativt ligga i förpackningen. Förvara dokumentet väl då dokumentet krävs vid utnyttjande av garantin och reklamationsrätt.

 

 

 

 

 

9. Övrigt

 

9.1   Efter av kund gjord beställning äger Henk´s inte rätt att ändra villkoren.

 

 

9.2   Upplysningar om beställningar och övrig information lämnas per e-post under adress info@henks.fi eller via Telefon 045 2344499

 

10. Cookies

En cookie är en textifil som skickas ifrån en websida, ex. www.transtext.fi till din dator där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). Vi använder båda typer av dessa cookies. Textbaserade cookies används enbart vid vissa tillfällen där vi valt att föra statistik på vissa produkter. Session cookies används för att lagra inloggningsinformation samt Din kundvagn när du surfar runt hos oss. De sistnämnda raderas ur minnet så fort du stänger din web-browser. Om din browser är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att lägga din beställning via Internet. Du kan lätt ändra denna inställning i din webbläsare.